search
Borsos Olivier, a BTC sportigazgatója, dr. Berczik Krisztina klinikai szakpszichológus és Kabarcz Zoltán pszichopedagógus és mentáltréner a BTC fórumán - Fotó: Zádor Péter
Borsos Olivier, a BTC sportigazgatója, dr. Berczik Krisztina klinikai szakpszichológus és Kabarcz Zoltán pszichopedagógus és mentáltréner a BTC fórumán - Fotó: Zádor Péter

Átok vagy áldás a szülői szerepvállalás a sportoló gyermekek életében?

A Budai Tenisz Centrumban szakemberek részvételével megrendezett gondolatébresztő fórumon ehhez hasonló kérdésekre kaphattak választ a megjelent szülők és edzők.

Gy. Szabó Csilla írása * Egy klub történetében nem túl hosszú időszak egyetlen esztendő, ám az első év mindig is meghatározó a folytatást illetően. A városmajori több, mint 100 éves teniszhagyományok megőrzését felvállaló és az MTK Budapest szakosztályaként működő Budai Tenisz Centrum dinamikusan robbant be a hazai teniszéletbe, s nemcsak utánpótláskorú versenyzőinek száma sokszorozódott meg ez idő alatt, de a klubélet beindítása is sikeresen megtörtént.

A 2019-es esztendőt a BTC vezetői egy különleges, ám annál fontosabb pályán kívüli esemény megszervezésével kezdték. Fiatal játékosaik szüleit gondolatébresztő fórumra hívták, amelyen dr. Berczik Kriszina klinikai szakpszichológus, Kabarcz Zoltán pszichopedagógus és mentáltréner, valamint a BTC klubizgatója, Borsos Olivier vezette be az érdeklődőket a játékos, szülő és edző bonyolult kapcsolatrendszerének titkaiba.

Nem volt véletlen a témaválasztás, hiszen a tenisz az a sportág, amelyben a szülői szerepvállalás fontossága, valamint a korai eredménycentrikusság miatt talán a legnehezebb az apukákkal és az anyukákkal kialakuló konfliktusok kezelése. Ráadásul a BTC szakmai vezetője, Borsos Olivier, sportszakpszichológusi végzettsége révén egyébként is szívügyének tekinti a versenyzői háttér ideális kialakítását, amelynek bázisát minden körülmények között a szülők képezik.  

– Klubunk professzionális feltételeket kíván biztosítani minden nálunk készülő fiatalnak, s ebbe a teniszpályán kívüli oktatás is beletartozik – tájékoztatta honlapunkat Borsos Olivier az esemény előtt. – Ez a fórum egy sorozat kezdetét jelenti, minden olyan témát érinteni fogunk a jövőben, amely egy versenyző felkészítésével összefügg. Szó lesz a helyes táplálkozásról, az ideális fizikális alapok letételéről és még sok más témáról, amelyeket a mindennapi munkából merítünk majd. A mostani nyitó fórumhoz hasonlóan a jövőben is külsős szakembereket kérünk fel a téma alapos megvilágításához. Edzőként, és egykori sportolóként, sőt, élsportolók gyermekeként pontosan tudom milyen feszültségforrások rejtőznek a játékos, szülő, edző kapcsolatban, ezért választottuk ezt az első témánknak.

A városmajori klubház tárgyalójában közel harminc érdeklődő gyűlt össze az első fórumra, amelyen nem az előadások megszokott, kissé egyoldalú formátumát választották a meghívott vendégek, hanem egy interaktív beszélgetés keretei között zajlott az eszmecsere. Ezzel is sugallva a végső megoldást, a kommunikáción, tiszteleten és megértésen alapuló gyermekközpontú kapcsolat kialakítását a háromszög résztvevői között.

A Nyerő hármas – sportoló, edző, szülő című könyv szerzője Kabarcz Zoltán frappáns megjegyzéssel indította a beszélgetést. Szerinte az edzőknek általában két nagy óhaja van. „Csak szülők ne lennének!” – sóhajtanak fel, amikor a gyermek körül rosszul működő családi kapcsolatok negatívumai gátolják a mesterek munkáját. Majd a versenyeztetés és az edzéskörülmények megteremtése közben hozott áldozatokra tekintve ismerik el: „Szülők nélkül nem menne!”. Ez a kettőség nyomja rá bélyegét az utánpótláskorú teniszezők és környezetük életére is. A szakemberek jó híre azonban az, hogy mindez tanulható, s javítható. A legfontosabb azonban az edző és a szülő közötti tiszteletteljes és szinte feltétlen bizalmon alapuló kommunikáció, amelynek egyetlen szereplő, mégpedig a gyermek érdekeit kell maradéktalanul figyelembe venni.

Borsos Olivier szerint világosan meg kell határozni a szerepeket, a szakmai képzés és a tenisszel kapcsolatos tennivalók mindenképpen az edző kompetenciájába tartoznak, a szülőknek pedig a gyermek motivációját és az edző megbecsülését kell támogatnia.

Kabarcz Zoltán a szerepek kapcsán azt is hangsúlyozta, hogy a győzelem és a vereség egyaránt a játékos dolga, az apukák és az anyukák egyetlen perce sem lehetnek gyermekük helyében, úgymond nem vihetik helyette el a balhét. Szerinte a sikeres sportoló, azon belül is a bajnok egyik legfontosabb erénye, hogy saját magáért versenyez és nem a szülei ambícióit próbálja megvalósítani. Ha valakiből nem belülről jön ez a sikeréhség, akkor legfeljebb középszerű játékos válhat belőle felnőtt korára. A szakmai vezetést pedig minden körülmények között az edzőre kell bízni. Még ha téved, akkor sem szabad a tekintélyét lerombolni, mert hosszú távon azzal sokkal többet lehet ártani, mint használni.

A sportoló családból származó dr. Berczik Krisztina fontosnak tartotta kiemelni, hogy a kiélezett versenyhelyzetben tanúsított szülői magatartás a gyermek egész életére, tehát a pályán kívüli viselkedésére is hatással van. Az otthoni körülmények között kedves, elfogadó családtag semmilyen körülmények között sem vetkőzhet ki önmagából a pálya szélén agresszívvé és erőszakossá válva. Ez a „kettős beszéd” ugyanis teljességgel érthetetlen egy még kiforratlan személyiség számára. A szakember szerint a szülő és az edző közötti véleménykülönbségeket nem szabad a gyerek füle hallatára, annak jelenlétében rendezni. Dr. Berczik Krisztina külföldi kutatásokból idézett, miszerint a gyermekek legfőbb kívánsága, hogy támogató, elfogadó szülői háttér legyen mögöttük.

A BTC szakmai igazgatója, személyes edzői gyakorlata alapján úgy gondolja, hogy a háromszöges kapcsolatokból nagyon gyorsan lesz üzengetés, amelynek mindig a gyermek a szenvedő alanya, ráadásul számtalan félreértésre ad okot, amelyek sokkal inkább romboló, mint építő jellegűek. Egyik fél beszéde és viselkedése között sem lehet ellentét, hiszen a fiatalok azt mindenkinél előbb kiszúrják. A teniszvilág legnagyobb játékosainak példája alapján az erős edző és támogató család képletével állítható fel a siker receptje.

A fórumon szó esett a „car coaching” fogalmáról is, amikor a szülő a meccs után hazafelé, már az autóban vitába keveredik gyermekével. A szakemberek szerint ezek a beszélgetések sokkal többet ártanak, mint használnak, nem véletlenül fordult már elő több gyerekkel, hogy inkább be sem ült egy vesztett találkozó után a családi autóba. Tudta, hogy ott mi vár rá. Kabarcz Zoltán szerint egyébként az az edző sem igazán képzett pszichológiailag, aki nyomban mérkőzés után vonja le a tanulságokat. A meccs utáni feszült helyzet egyik fél esetében sem tűri el a kritikát, tehát nem alkalmas az értékelésre. Egy nappal később már építő jelleggel lehet beszélni a történtekről.

A sport az egyik legjobb terep a személyiségfejlesztésre. Borsos Olivier ezért is tartja fontosnak, hogy minden egyes tanítványukkal építő jelleggel foglalkozzanak, személyiséget adjanak nekik, s nemcsak a pályán, de azon kívül is. A mindennapokban azonban szülőké a legnagyobb felelősség, emberként nekik kell példát mutatniuk gyermekeiknek. A meccsek és edzések alatti viselkedésükkel is.

Sportoló gyermek szülőjének lenni nem könnyű feladat. Sőt, talán a világ egyik legnehezebb mestersége. Bármilyen sok áldozatot is hoz ugyanis egy család a kicsik sportkarrierje érdekében, valamennyi tagjának el kell viselnie, ha éppen nem szívesen látott vendég az edzéseken vagy a meccseken. A játékos ugyanis egymaga áll a pályán ellenfelével szemben, s minden külső tényező, legyen az a legjóindulatúbb anyuka, vagy a legképzettebb apuka, csak elvonja figyelmét arról, ami akkor éppen a legfontosabb számára. Csak 18-20 éves kortól várható el egy sportolótól, hogy függetlenítse magát a külső körülményektől. A szülőknek „csak” azt a pár évet kell kibekkelniük a klubház legtávolabbi csücskéből leselkedve, amíg gyermekük el nem éri ezt a kort. 

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Accept
Decline
Functional
Tools used to give you more features when navigating on the website, this can include social sharing.
AddThis
Accept
Decline